Plan "Matura": jak ustalić strategię działania?

Czy wiesz, dlaczego wielu z nas ma problem z osiąganiem długoterminowych zamiarów? Badania pokazują, że 95% ludzi nie ustala precyzyjnych celów swojego działania. To właśnie myślenie strategiczne odpowiada za osiąganie długoterminowych celów. Dzięki niemu możemy w wyprzedzeniem przewidzieć i zaplanować naukę w taki sposób, by nie przysporzyć sobie niepotrzebnego stresu i nieprzespanych nocy w ostatnich dniach przed egzaminami. Jeśli chcesz, by Twoja nauka do matury była skuteczna i szybka, postaraj się dołączyć do pozostałych pięciu procent. Do zaplanowania nauki do matury polecamy metodę formułowania celów S.M.A.R.T.

Bądź S.M.A.R.T.

Metoda ta używana jest głównie w pracy przy terminowych projektach, jednak można ją śmiało wykorzystać do matury - w końcu nauka do egzaminów też jest "projektem", który ma swój ostateczny "termin wykonania". By osiągnąć sukces, należy wyznaczyć sobie cel ostateczny i cząstkowe, które będą krok po kroku przybliżać Cię do sukcesu - czyli np. zagadnienia, które chcesz się nauczyć w danym dniu lub tygodniu. Według metody S.M.A.R.T. Twoje cele w tym roku szkolnym powinny być:

Specyficzne - określ dokładnie cel, jaki chcesz osiągnąć. Łatwiej zabrać się za naukę konkretnego zagadnienia niż kartkować repetytoria. Dobrze nazwanym celem jest np. "nauczenie się rozwiązywania typowych zadań z logarytmami". By móc dokładnie określić, co chcemy opracować w danych dniach, polecamy sprawdzenie w informatorze maturalnym i podstawie programowej z danego przedmiotu, jaka wiedza i umiejętności będą sprawdzane na egzaminie. Układaj swój plan nauki według tych wytycznych - dzięki temu łatwiej będzie Ci się połapać, czym powinieneś się właśnie zająć.

Wielkie umysły mają cele, inni mają życzenia - Washington Irving

Mierzalne - każdy cel powinien być tak sformułowany, by można było w łatwy sposób sprawdzić, czy już został zrealizowany. Polecamy wykonywanie zadań maturalnych z egzaminów z lat poprzednich - w ten sposób jesteś w stanie szybko stwierdzić, czy opanowałeś dane zagadnienie w stopniu umożliwiającym zdanie.

Ambitne - Ustaw poprzeczkę na takiej wysokości, by była dla Ciebie wyzwaniem - dzięki temu nauka będzie Cię stymulowała, a osiąganie cząstkowych celów sprawi satysfakcję. Nie zapomnij jednak, by nie wieszać jej zbyt wysoko, gdyż cele powinny być także...

Realistyczne - w planowaniu powtórek do matury bądź realistą: plan nie pomoże Ci w nauce, jeśli będzie niewykonalny. Sprawdź, ile czasu w ciągu dnia jesteś w stanie uczyć się w skupieniu i staraj się nie przekraczać tej wartości podczas planowania powtórek do matury na konkretne dni.

Żadne zadanie nie jest szczególnie trudne, jeśli podzielisz je na mniejsze podzadania - Henry Ford

Weź przykład z zajęć szkolnych: program, który jest zaplanowany na trzy lub cztery lata szkoły średniej realizowany jest cząstkowo każdego dnia w czasie lekcji. W innym przypadku przyswojenie takiej ilości wiedzy w jednym momencie byłoby nieosiągalne. Lekcje zorganizowane są według powtarzalnego tydzień po tygodniu harmonogramu. Opracuj podobny plan swojej nauki. Sprawdź, w które dni jesteś w stanie wygospodarować kilka godzin na powtórki.

Nie zapomnij o zarezerwowaniu czasu na krótkie przerwy (np. co pół godziny) i odpowiednią ilość odpoczynku w trakcie tygodnia - sprawdź, jak ważny jest czas wolny dla maturzysty i nie tylko!

Terminowe - matury zawsze przeprowadzane są w maju, więc masz ograniczony czas na przygotowanie się. Dlatego wyznaczaj sobie granice czasowe, do kiedy dany cel cząstkowy będzie wykonany, np. "nauczenie się rozwiązywania typowych zadań z logarytmami do końca tygodnia". W ten sposób jesteś w stanie kontrolować przygotowania do egzaminów. Warto w tym celu wykorzystać kalendarz papierowy lub online.

Plany są niczym; planowanie jest wszystkim - Dwight D. Eisenhower

Ustal czas, który przeznaczasz tylko na naukę i w tym czasie staraj się unikać rozproszenia uwagi. By uczyć się krócej a skuteczniej, możesz wykorzystać jedną z metod efektywnej pracy. Polecamy technikę Pomodoro, która została opracowana przez Francesco Cirillo właśnie do szybkiej nauki.

Artykuł napisany przez: