Jak przygotować dobrą prezentację? Wykorzystaj te pięć wskazówek!

Pewnie niejednokrotnie spotkałeś się z zadaniem przygotowania kilkuminutowej prezentacji na któryś ze szkolnych przedmiotów. Zwięzłe referowanie tematu i przygotowanie materiałów pomocniczych jest jedną z tych umiejętności, które bezpośrednio przydają się w późniejszej nauce na studiach oraz w pracy. Z tego powodu warto zapamiętać kilka cennych wskazówek, które znacznie ułatwią proces tworzenia prezentacji.

1. Mniej znaczy więcej

Ludzka uwaga jest ograniczona. Nikt nie zapamięta wszystkich szczegółów i podpunktów, które umieścisz w prezentacji. Staraj się unikać zbyt dużej liczby informacji na pojedynczym slajdzie i w całej wypowiedzi.

Badania, prowadzone nad ludzką uwagą i pamięcią udowodniły, że człowiek jest w stanie zapamiętać siedem różnych informacji (plus minus dwie, w zależności od ich rodzaju). Jest to tzw. Liczba Millera, która często wykorzystują marketerzy oraz oratorzy do konstruowania argumentacji.

2. Wykorzystaj pustą przestrzeń

W prezentacji multimedialnej trzeba pamiętać o odpowiednich proporcjach, pomiędzy tekstem, obrazami i pustym miejscem. Unikaj rozmieszczania tekstu na całej powierzchni slajdu bez stosowania marginesów. Brak odpowiedniej ilości pustej przestrzeni daje wrażenie przytłoczenia nadmiarem informacji, co jednocześnie sprawi, że po kilku chwilach już nikt nie będzie śledził tekstu. Dobrze zachowane proporcje sprawiają, że tekst ‘lekko się czyta’. Zanim zaczniesz rozmieszczać akapity na poszczególnych slajdach, zainspiruj się składem czasopism i magazynów.

3. Obrazy zamiast słów

Statystycznie większość ludzi jest wzrokowcami – dlaczego by nie wykorzystać tej informacji? Jeśli w twojej prezentacji znajdują się obszerne opisy, warto je zastąpić obrazkiem, grafem lub schematem. Z twoim krótkim objaśnieniem widzowie o wiele szybciej rozczytają materiał graficzny niż obszerne akapity tekstu.

Przy doborze obrazów staraj się wychodzić poza utarte schematy. Dobierz materiały, które dobrze ilustrują wątek, ale nie są „oklepane”.

4. Maksymalnie dwie czcionki

Prezentacja, w której na każdym slajdzie znajduje się inny krój liter, nie wygląda profesjonalnie – raczej sprawia wrażenie nieprzemyślanego chaosu. W sieci można znaleźć wiele interesujących czcionek, lecz dobrą metodą będzie wytypowanie maksymalnie dwóch (jedna do nagłówków, druga do zwykłego tekstu). Staraj się używać klasycznych krojów, które nie sprawiają trudności w czytaniu.

5. Pamiętaj o zasadzie 10 – 20 – 30

Dobrze przygotowana prezentacja powinna trwać maksymalnie 10 minut oraz zawierać do 20 slajdów z tekstem o rozmiarze 30 punktów. Ta ostatnia liczba jest szczególnie ważna – w końcu nie przygotowujesz jej dla siebie, a dla widzów. Tekst, który jest czytelny na ekranie laptopa może być za mały dla osoby, oddalonej o kilka metrów od ekranu rzutnika.

Niezależnie od przygotowanych slajdów pamiętaj, że główną oś prezentacji powinna stanowić merytoryczna i zwięzła wypowiedź. Staraj się budować narrację wokół przytaczanych danych – tak, by to, co jest wyświetlane na rzutniku stanowiło uzupełnienie tego,o czym mówisz. I najważniejsze – nie daj się zjeść tremie.

Fot. Pexels.com (Public Domain)

Artykuł napisany przez: